RPG Maker MZ – Pozitív funkciók.

Igen, tudom, hogy megígértem ezt.
Viszont a cikk továbbolvasása előtt meg kell értened, hogy a pozitív funkcióknak is vannak negatív részei.

Akkor most bemutatok neked 3 olyan funkciót, amely a korábbi kiadásokban nem volt benne, ebben a kiadásba viszont benne van.

  1. A baloldalon található üres panel:
    Az RPG Maker 2000 és 2003-ban megszokhattad, ha baloldalon eseményszerkesztési módba kiválasztottál egy térképdarabkát, majd duplán belekattintottál a térkép bármelyik pontjába, akkor az eseményt a baloldalon kiválasztott térképdarabkával hozta létre a térképen.
    RPG Maker XP óta azonban az esemény szerkesztési módnál megjelentek a térképdarabkák, de már hiába kattintottál bele, majd utána a térképre, az esemény grafikája üres maradt.

    Igen, szemmel látható, hogy a baloldalon található térképdarabkáknak semmi hasznuk nem volt így eseményszerkesztési módba.
    Igen, több kiadás kellett, hogy a gyártók rájöjjenek arra, hogy ha az a funkció már nincs, akkor valamivel talán kéne pótolni, és betömni azt a kátyút, ami évek óta ott van.
    És igen, sikerült, megtalálták a lehető legjobb megoldást, ami nagyon hasznos lenne, ha úgy működne, ahogy egy szoftvertől ilyenkor elvárható.
    Szemléltetésként nézd meg ezt a videót:

    A baloldalon található üres panel nem más, mint egy esemény tartalomjegyzék.
    Ha létrehozol egy eseményt a térképen, az egyből megjelenik a baloldali panelen.
    Ennek köszönhetően, ha egy eseményt bármikor szerkeszteni szeretnél, nem kell kikeresd az eseményt a térképeden, hiszen elegendő, ha a baloldali panelen duplán rákattintasz a módosítani kívánt eseményre, ami máris megnyitja az eseményszerkesztőt.
    Továbbá ha a tartalomjegyzékben csak egyszer kattintasz rá egy eseményre, akkor a térképen kijelöli az adott eseményt.
    Ez hasznos, de akkor lássuk a funkció árnyoldalát:
    – ha csak egyszer kattintasz rá egy eseményre (és nem duplán), akkor a szerkesztő a térképen kiválassza az adott eseményt, viszont a térképet nem mozgatja oda, ahol az esemény van, így ha az eseményt akarod arrébb tenni, akkor erre más lehetőséged továbbra sincs, görgethetsz a térképen, ameddig megtalálod, hogy mondjuk 2 kockával arrébb mozgasd.
    – az esemény törlése tartalomjegyzékből nem lehetséges, pedig konkrétan kijelöli az eseményt a térképen. És a Maker eredetileg úgy volt leprogramozva, ha kijelölsz egy eseményt a térképen és megnyomod a delete gombot, akkor kitörli az eseményt.
    A tartalomjegyzéken hiába jelölöd ki azonban az eseményt, és nyomod meg a delete gombot, az eseményt nem törli.
    Ennek a funkciónak 6 pontot adok a tízből, mert hasznos, betömte a RPG XP óta keletkezett űrt, mert végül is valamire hasznos ez a funkció, viszont így a funkció félkész állapotában, a betömött kátyún csak maradt egy lyuk.
  2. Előnézet opció – Esemény mozgatása közben:

    Igen, jól látod…
    Nem kell már játékteszt ahhoz, hogy leteszteld az adott esemény/hős mozgatását, de nem érzed ezt kicsit hiányosnak?
    Ez a funkció tök hasznos lenne, jó az ötlet, és jó, hogy elkezdték ezt az irányt, hogy egyre kevesebbszer kelljen elindítani a játékot, ha tesztelni akar a felhasználó valamit. De mégis ez jó is, de nem is. A játékteszt még mindig szükséges.
    Miért egy kör? Miért nem lehetett betenni oda egy mozgó karaktert?
    Ha nem csak egy mozgó kék, vagy egy villódzó rózsaszín kör lenne, hanem egy karakter, akkor láthatnánk, hogy hogy mozog, és, hogy milyen irányba néz. Ez a preview opciónál nem derül ki.
    Igen, jól látod, az egész esemény mozgatását csak akkor tudod előnézet funkcióval visszajátszani, ha az adott karakter valóban mozgást tesz, kivéve, amikor így sem…
    Ha az esemény mozgatásán belül az ugrás (jump) opciót használod, és beállítod, hogy mekkorát ugorjon a hős/npc, akkor nem mutatja az előnézet (preview) opció, hogy mi a kiindulási pont és hová tartasz, egyszerűen csak a végpontot mutatja és az egy halvány világoskék színnel fog neked villogni.
    Ettől nekem olyan érzésem van, mintha a kezembe adnának egy doboz margarint és egy kést, hogy kenjem a kenyérre, de kenyeret nem adnának mellé. Majd a kenőkéssel a nyelvemre kenhetem a margarint, másra nem is jó.
    Igen, ez a funkció hasznos, mert tényleg jó az irány, de így, ahogy van, teljes mértékben használhatatlan.
    Ennek a funkciónak 4 pontot adok a 10-ből, mert jó az elgondolás, de rossz az irány.
    A szoftverfejlesztőknek adnék egy jó ötletet:
    legyen playteszt funkció eseményenként úgy, hogy te döntsd el, hogy melyik save fájl alapján teszteled az eseményt, és igen, ahogy a csatarendszer, úgy működjön az esemény playteszt is, csak egy save fájl betöltésével együtt.
  3. Show text:
    Tudom, tudom, nehéz volt találni olyan funkciót, amibe nem köthetek…bele…
    Várj, mégsem, ebbe is bele lehet kötni.

    Megjelent a Name űrlapmező, aminek köszönhetően beírhatod a karakter nevét, ami majd a játékban a karakter üzenete fölött jelenik meg egy kis kockába.
    De igen, jól gondolod, a preview opcióba továbbra is csak a text mezőbe leírt szöveget jeleníti meg, pont mint korábban.

    Kérdem én:
    Olyan nehéz egy plusz sort a preview opcióba betenni, hogy lásd a karakter nevét is?
    És tényleg csak egy kék panelen lehet megjeleníteni a szöveget és nem lehet sehogy sem a window skin alapján?
    Kiadni egy új makert, egy új funkcióval, de a preview még RPG MV szerinti szabványok szerint képes csak megjeleníteni a szöveget?
    És még valami:

    Igen, jól látod, a Maker megkönnyíti a dolgod, mert nem kell megjegyezd a színkódokat, duplán rákattintasz és be is hozza a szín kódját, de miért így?
    Miért nem úgy szúrja be, hogy egyből használható is legyen? (\C[11])
    Miért csak a számot szúrja be? Nem az a cél, hogy könnyítsünk a játékírókon?
    Ennek a funkciónak 7 pontot adok a 10-ből, mert adott egy új funkció, ami valóban hasznos, viszont az előnézet opciója még mindig MV-hez igazodik, továbbá a színkódokkal is használhatatlanul segít.Hogy ez jó, vagy rossz, azt mindenki döntse el maga.
    Szerintem jó, viszont azért nem ártana egy javítócsomag, amely ezeket a funkciókat tényleg tökéletessé teszi, mert ebben az állapotában ez az egész számomra így néz ki:
    Készítsünk egy hotdogot virsli nélkül, és adjuk ki úgy, mintha lenne benne virsli. És teszem mellé ugyanolyan árban.

A következőben találkozunk,
sziasztok!