RPG Maker MZ – Beharangozó

2020 júniusában a Kadokawa bejelentette, hogy érkezik az RPG Maker újabb kiadása, az RPG Maker MZ.

A kiadást egy hosszú blogolás, majd később videóblogolás előzte meg.
A blogolós stratégia azonban nem teljesen vált be, hiszen a fejlesztők rengeteg kritikát kaptak a szoftverről még a kiadás előtt, amit nem kezeltek valami jó, ügyfélbarát hozzáállással.

Mielőtt továbbolvasod a cikket, szeretném hangsúlyozni, hogy semmi bajom a gyártókkal, vagy a cég kapcsolattartóival, ezzel az írással csupán az észrevételeimet osztom meg veled.
Ha érdekel a cikk, olvass tovább…

A kampány problémája:
“Programozási tudás nélkül lehet jobbnál jobb játékokat készíteni.”
Ez a kijelentés részben igaz, de részben nem.
Az alapmotorral lehet létrehozni alap (átlagos) játékokat minden programozási tudás, vagy bővítmény használata nélkül, viszont ha olyan dolgot szeretnél a játékba betenni, amire az alapmotor nem képes, igen, akkor programoznod kell,  vagy egy már megírt programkódot (js fájlt) beimportálni bővítményként a játékodba.

Az egész buktatója az, ha valaki túlzottan kreatív, de nem ért a JavaScript programozáshoz, akkor bővítményt kell keressen.
Itt jön a másik probléma:
Az MV-vel ellentétben erre a szoftverre szinte alig van bővítmény írva, így a játékfejlesztőnek valószínűleg sokat kell várnia a játékötletének megvalósítására.
2000/2003-al rendelkező tapasztalat továbbra is hátrányt jelent:
Régen mindig mondogattam, hogy aki először ismerkedik az RPG Makerrel, az RPG Maker 2000-el, vagy RPG Maker 2003-al kezdje, de belátom ez az elméletem már a kezdetek óta téves volt, mert az RPG Maker XP és az utána következő kiadások a 2000-be és 2003-ba megszokott funkciók közül sokat nem tartalmaznak, így állandóan keresgélni fogod azt az új kiadásokba.
Akkor egy konkrét példát is szemléltetek:
Esemény lehívás:
RPG Maker 2000/2003:

RPG Maker XP-MZ:

A képeket megnézve szemmel látható a különbség.
Mialatt az RPG Maker 2000/2003-as kiadásokban nem csak általános eseményt lehetett lehívni, hanem térképen lévő eseményt is (akár változók segítségével is), az RPG Maker XP-MZ-ig (MZ-t is beleértve) lévő kiadásokba csak általános eseményt hívhatsz le. Tehát ha egy térképen lévő eseményt akarsz lehívni (vagy annak az egyik oldalát), akkor van egy rossz hírem számodra:
Tanulj meg programozni emiatt, vagy tölts le egy ehhez alkalmas scriptet/bővítményt (ha van).

Én több éves RPG Maker 2000 és 2003 tapasztalat után mindig keresgélem az új kiadásokban ezt a korábban megszokott alapfunkciót, de nem találom, hiszen nincs is, emiatt ha kezdő vagy, akkor mindenképp RPG Maker MZ-vel kezdd el, mert másképp többször fogsz idegbajt kapni a szoftver használata közben.

De miért is mondtam MZ-t és nem MV-t?
Egy új funkció miatt, vagy inkább csak funkció hiány miatt.
A korábbi RPG Makerekbe úgymond képkockánként lehetett csata animációt készíteni könnyedén:

Az RPG Maker MZ az első kiadás, amiben ilyen nincs.
Ha az RPG MZ-s játékodhoz saját animációt szeretnél létrehozni, azt egy RPG Makertől független szoftverrel, az Effekseerrel kell megtedd, azaz még egy jól bevált és régóta használt funkció került mínuszba a korábbi makerekhez képest.

Köszönöm, hogy végigolvastad,
a következő cikkbe folytatom…

Mielőtt félreértés keletkezne, az RPG Maker MZ nem egy rossz szoftver, és ezzel is lehet jobbnál jobb játékokat készíteni, csak kell még idő számára, hogy a játékfejlesztők bővítményeket adjanak ki hozzá, hogy teljesen ki lehessen használni a maker lehetőségeit.

A következő cikk a szoftver pozitív tulajdonságairól fog szólni.

Írj véleményt a szoftverről te is a fórumunkon:
https://forum.rpg-maker.hu/viewtopic.php?f=50&t=130