RM2&RM2K3: Színvesztesség elkerülése.

Ilyen módszert alkalmazzatok arra, hogy a legkevesebb legyen a színvesztesség, amikor RPG Maker 2000 és 2003-hoz készítitek a sprite-kat:

Én a Paint.net mentés funkciójába beépített színmélység opción keresztül alakítom át a képet 8 bitesre:

A grafika beimportálható lesz így a játék nyersanyagai közé, és a színvesztesség is minimalizálódik.

A lenti kép szemlélteti a következőket:
-> Ha paint programmal mented le a grafikát 256 színben (bmp), akkor a grafika ronda lesz, mikor a makerbe beimportálod.
-> Ha paint.net-el mented a 32 bites grafikádat át 8 bitbe, akkor a színvesztesség szinte fel sem tűnik makerbe való beimportálás után.

RPG MV&MZ: Térkép kapacitás.

A maximum létrehozható térképek száma: 999
Egy térkép maximális mérete: 256×256
Minél több a térkép a játékba, a játékszerkesztő annál igényesebb lesz.

RPG Maker MZ – Beharangozó

2020 júniusában a Kadokawa bejelentette, hogy érkezik az RPG Maker újabb kiadása, az RPG Maker MZ.

A kiadást egy hosszú blogolás, majd később videóblogolás előzte meg.
A blogolós stratégia azonban nem teljesen vált be, hiszen a fejlesztők rengeteg kritikát kaptak a szoftverről még a kiadás előtt, amit nem kezeltek valami jó, ügyfélbarát hozzáállással.

Mielőtt továbbolvasod a cikket, szeretném hangsúlyozni, hogy semmi bajom a gyártókkal, vagy a cég kapcsolattartóival, ezzel az írással csupán az észrevételeimet osztom meg veled.
Ha érdekel a cikk, olvass tovább…

“RPG Maker MZ – Beharangozó” bővebben

A Dragon Blade sorozatról

** Figyelem! A kritika spoiler-eket tartalmaz! **

Bizonyára sokan ismertek olyan játékokat, melyekről csak fenntartással lehet véleményt írni, mondani, mivel vagy a készítője, vagy a rajongói – esetleg mindkettő – nem képesek felnőttként kezelni, ha nem 100%-ig pozitív véleménnyel vagy. A mostani játékokra is igaz ez. Úgyhogy megnyugtatnék minden olvasót, hogy ez nem egy támadás a játékok készítője és a játékokat kedvelők ellen, hanem csupán egy kritika. Kérlek titeket, e szerint kezeljétek.

A múlt hétvégén, 2020. június 20-án jelent meg a Ruby Dragon Entertainment legújabb játékának, a Dragon Blade negyedik részének a demója. Mielőtt belemennék, nézzük meg röviden az előző részeket.

“A Dragon Blade sorozatról” bővebben

RPG Maker evolúció

RPG Maker 95: És kezdetét veszi
Ez volt az első program, amely PC-re készült és még ha kis butácska program is volt, ezzel mégis lehetett alapjátékokat készíteni.
Grafikailag nem volt a legjobb, ahogy rendszer szinten is hagyott kívánni valót maga után, de minden kezdet nehéz.

RPG Maker 2000: Modern kor
Ez volt a RPG Maker következő verziója, ami grafikailag és rendszer szinten is teljesen rendben volt.
A térképek rajzolása egyszerű volt, a platform kezelése szintén egyszerű volt.
Az egyetlen, amit nagyon nélkülöztek az emberek leginkább az volt, hogy egy színt fel kellett áldozzanak a játékba lévő grafikák használhatósága miatt (nem volt alfa réteg, hogy a háttérszín átlátszó legyen) és sokszor trükközni kellett azon (Paint.Net segítségével), hogy importált képeknél ne legyen nagy a szín vesztesség.

RPG Maker 2003: Szinten tartás
Ez a verzió szinte mindenben ugyanaz volt, mint a 2000-es.
Újdonság volt nála az oldalnézetes csatarendszer, a system2 menü, és még pár apróság, amit érdekes dolgokra lehetett felhasználni.
Grafikai megoldása továbbra sem tette lehetővé az alfa háttér használatát.

RPG Maker XP: A nagy felfordulás ideje
Ez szerintem a legbutább makerek egyike.
Sok funkció kikerült belőle, ami az előző maker alap rendszerében megvolt.
Ezt a ruby scriptinggel kompenzálták (azaz: ha valami nincs bent az alapfunkcióba, azt programozd le a Ruby programozási nyelvbe és használd fel a játékba).
Ami számomra tetszetős volt benne, az a grafika volt.
Itt volt először színvesztesség nélküli a grafika.
Meg megkaptuk a jól bevált alfa réteget.

RPG Maker VX: A sötét középkor
Ez a szoftver az XP-hez képest adott pár új funkciót, viszont ez még nem volt kielégítő.
A grafikát itt lecserélték egy bugyutábbra.
Ránézésre RPG 95-ös grafikához hasonlít a legjobban.
Szerintem a RPG 2000/2003 és XP grafikái voltak az eddigi legjobbak.
Ez a verzió is a ruby scriptinget használta, viszont a RPG Maker XP-hez írt ruby scriptek nem kompatibilisek a VX ruby scriptjeivel.

RPG Maker VX Ace: Út a modernitás felé
Sokak szerint ez a javított verziója az RPG Maker VX-nek.
Néhány alapfunkciót visszatettek belé, amit az RPG Maker 2003-ba láttunk utoljára, viszont még mindig nem volt egy 2000/2003.
A VX-be megszokott ruby scriptek a VX Ace-val nem voltak kompatibilisek.
Grafikailag mindenben szinte egyezett elődjével.

RPG Maker MV: Szinten tartás és multiplatform:
Ez a program egy tökéletesített VX ace pár apró változással, aminek legnagyobb fejlődése az volt, hogy multiplatformmá vált (az ezzel készült játékok minden platformon és operációs rendszeren működtek).
A Ruby Scriptinget lecserélték JavaScriptre (ami nem is baj, sőt jobb is), viszont itt is még pár alapfunkció eléréséhez scriptelni kellett, vagy mások által írt scriptet (bővítményt) felhasználni.
Ez áll mondjuk rendszer szinten a legközelebb a RPG Maker 2000/2003-hoz, de még mindig nem egy RPG Maker 2000/2003.
Még mindig sok alapfunkció hiányzik, vagy nem úgy működik, ahogy kéne.
Ezek persze scripttel javíthatóak.
Ami továbbra is zavaró, hogy a grafika csak nagyobb felbontásba került max, de a térképek még mindig egy az egyben hasonlítottak/hasonlítanak a 95-höz, VX-hez és VX Acehoz.
E mellett karaktergrafikában megkaptuk a chibi karaktereket, amelyek annyira aranyosak, hogy a sztory szereplői hiába komolyak, nem lehet komolyan venni őket.

RPG Maker MZ:
????
Amit eddig tudunk:
– MV-be írt scriptek nem lesznek működőképesek az MZ-be.
– grafikailag (térképrajzolás) valószínű mindenben MV lesz (max felbontás változik, és kisebb átalakítások lesznek ezen kívül benne).
– Chibi karakterek maradnak, de kicsit letisztultabbá válik a grafika (ha jól észrevettem a kiszivárgott képekből).
– Az események mostantól tartalomjegyzékbe is megjelennek (eddig megvoltunk nélküle is, szerintem fontosabb lenne a várakozás gombnyomásra funkció, de szerintem az ebből az új verzióból is sajnos ki fog maradni).
– Visszakerül a RPG 2003-ba lévő System 2 menü, de annak belső funkcióit még homály fedi.
– Visszakerül a RPG Maker XP-be jól bevált multilayer funkció, amelyet sajnos a RPG VX-től RPG MV-ig nélkülöznünk kellett.
– A csatarendszer az MV-be megszokott rendszerrel fog nagyjából egyezni, néhány lényeges különbséggel, amiről majd később, a kiadás után fogok írni.

Az MZ-vel kapcsolatos írásom kiszivárgott információból és néhány játékos gyanújából származik.
Az ezzel kapcsolatos információk lehet még eltérhetnek a valóságtól.
A cikket majd a szoftver kiadása után frissíteni fogom valós információkkal.